چکیده :

برنامه ریزي اقتصادي در جهان به طور جدي، پس از جنگ جهانی دوم، با اجراي طرح مارشال براي بازسازي آثار ناشی از جنگ آغاز شد. در این مسیر، نقش و توصیههاي اقتصاددانانی چون رستو، آرتور لوئیس و هارود دومار بسیار تعیین کننده بود. حاصل این نوع برنامه ریزي به شکلگیري اقتصاد جهانی منجر شد که جریان منظمی از سرمایه، فناوري و نوآوري را در پی داشت. این جریان یک سویه عموماً به طرزي نابرابر از کشورهاي مرکز به پیرامون بود. در این راستا، برنامه ریزان آموزشی کشورهاي سرمایه داري نیز با تأثیرپذیري از این تحولات، به بازسازي زیر ساختهاي آموزشی عالی به عنوان پیش درآمد تغییرات آموزشی اقدام کردند. این کشورها به دلیل برخورداري از سنت آموزش عالی، با تأکید بر توسعه انسانی، آموزش کارا و تحقیقات بنیادي –راهبردي، هدف علم را نافع بودن آن دانستند. طبیعتاً رسالت دانشگاه نیز در چنین فضایی علاوه بر استقلال سازمانی و آزادي علمی، تولید و انتقال دانش از نظر فنی قابل بهرهبرداري است و در سراسر این مقاله به بررسی هر یک از این متغیرها پرداخته میشود.

کلید واژگان :

اقتصاد جهانی، برنامه ریزی آموزشی، برنامه ریزی اقتصادی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک