چکیده :

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و مقایسه روند موضوعی مفاهیم حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی ایران بر اساس تحلیل واژگان و هم رخدادی واژگان انجام شده. روش شناسی: روش به‌کاررفته در پژوهش حاضر تحلیل هم‌رخدادی واژگان است. کلیه مجله‌های فارسی‌زبان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی ایران که دارای رتبه علمی و پژوهشی بوده است. یافته‌ها: باعمال قاعده برادفورد نشان داد که در دوره اول، موضوعات هسته 25 مورد، و در دوره دوم 33 مورد بوده است. نتایج مربوط به نمودار راهبردی نشان داد که مباحث علم سنجی بهترین جایگاه را در پژوهش‌های علم اطلاعات و دانش شناسی ایران دارند و مباحثی نظیر رابط کاربر، معماری اطلاعات، موتورهای جستجو، کتابخانه دیجیتال، ابرداده، جستجوی اطلاعات، حفاظت اطلاعات، مدیریت دانش، هستی شناسی، مصورسازی و شبکه های اجتماعی جزو موضوعات نوظهور در مطالعات علم اطلاعات و دانش شناسی ایران به شمار می‌روند. نتیجه گیری: با توجه به تغییرات موضوع‌های دوره دوم نسبت به دوره اول، با کم‌رنگ شدن موضوعاتی نظیر نشریات و اسناد و بالاتر آمدن رتبه کلیدواژه‌هایی نظیر فناوری اطلاعات و وب‌سایت‌ها، می‌توان گفت در گذار از دوره اول به دوم مفاهیمی که حاوی مباحث سنتی حوزه هستند کم‌رنگ شده و مفاهیمی که حاوی مباحث فناوری اطلاعات هستند جایگزین شده‌اند.

کلید واژگان :

تحلیل محتوا؛ تحلیل هم رخدادی واژگان؛ شاخص در بردارندگی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک