چکیده :

زمینه و هدف: با توجه به این که اختلال افسردگی پس از زایمان یک اختلال شایع روانی اجتماعی با پیامدهاي منفی براي مادر و نوزاد است و از طرفی تکنیک آموزش توجه از جهت مداخله در سندرم شناختی- توجهی میتواند نسبت به سایر تکنیکها مؤثرتر باشد، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تکنیک آموزش توجه بر علایم افسردگی، اضطراب و باورهاي فراشناختی در افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام یافته است. روش بررسی: این مطالعه تجربی در چارچوب طرح تجربی تک موردي با استفاده از طرح خطوط پایه چند گانه پلکانی طی 8 جلسه در مورد دو بیمار از بین مراجعان به واحد روان شناسی و روان پزشکی هلال احمر تبریز، با دوره پیگیري سه و شش ماه در سال 1397 انجام گرفت . ابزارهاي مورد استفاده شامل پرسشنامه به Excel افسردگی بک، اضطراب بک و پرسشنامه باورهاي فراشناختی بودند . تحلیل داده ها با نرم افزار صورت تحلیل نموداري و سپس براساسگزارش درصد بهبودي، اندازه اثر و معناداري بالینی انجام گرفت. یافتهها: در پایان درمان تغییرات معنادار و قابل توجهی در کاهش علایم افسردگی ( 61 % بهبودي )، اضطراب ( 48 % بهبودي) و باورهاي فراشناختی ( 83 % بهبودي ) در بیماران مبتلا به افسردگی پس از زایمان مشاهده شد. نتیجهگیري: نتایج این پژوهش نشان داد، تکنیک آموزش توجه می تواند به عنوان یک روش مؤثر در درمان بیماران مبتلا به اختلال افسردگی پس از زایمان مطرح باشد، هرچند نیاز به مطالعات بیش تري در این زمینه است.

کلید واژگان :

تکنیک آموزش توجه، افسردگی پس از زایمان، اضطراب، باورهاي فراشناختی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک