چکیده :

مقدمه: امروزه همگام با پیشرفت دانش و آگاهی افراد جامعه، تغییر در برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای جامعه ،به عنوان یک ضرورت مهم محسوب می گردد. يادگيري مبتني برارائه خدمات به عنوان یک روش اثر بخش، پویا و منسجم با بکارگیری محتوای آموزشی در فعالیت های بالینی جامعه محور در جهت تربیت دانشجوياني پاسخگو به انتظارات جامعه، جايگاه خاصی در برنامه درسي حرف بهداشتي به خصوص پرستاري پيدا كرده است. هدف از اين مطالعه بررسی اهمیت یادگیری مبتنی بر ارائه خدمات و ضرورت تغییر در برنامه درسی دانشجویان پرستاری است. روش: مقاله حاضر نوعي مطالعه مروري است كه با جستجوي و مطالعه در منابع كتابخانه هاي و بانك هاي اطلاعاتي انگلیسی نظير Elsevier- Google scholar – Pub med و بانک های اطلاعاتی فارسی مانند MagIran, SID, Iran doc و جستجوی دستی در کتب و مجلات طی سال های 1990 تا 2011 با استفاده از کلید واژه های آموزش پرستاري، آموزش مبتني بر خدمات، برنامه درسی و دانشجويان پرستاری انجام شده است. یافته ها: شواهد نشان داده است که این رویکرد آموزشی موجب افزایش خودکارآمدی در دانشجویان، بکارگیری مهارت های یادگرفته شده در محیط کاری، ارزش گذاري به افراد با فرهنگ های متنوع، تربیت شهروندان متعهد و نیز ایجاد حس مسئولیت پذیری اجتماعی بوده است. این رویکرد آموزشی در اجتماعی شدن پرستاران نقش اساسی دارد. نتيجه گيری: توصیه می شود که موسسات آموزشی ضمن آشنا سازی مدیران آموزشی، مربیان پرستاری و ارائه دهندگان خدمات با مفهوم، کاربرد و منافع یادگیری مبتنی برخدمات، مدل یادگیری را به عنوان یک رویکرد آموزشی انتقادی در برنامه های آموزشی پرستاران قرار دهند.

کلید واژگان :

يادگيري مبتني بر خدمات، آموزش پرستاری ،برنامه درسی، دانشجويان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک