چکیده :

هدف: هدف از این پژوهش معرفی و بررسی نظام سادۀ سازماندهی دانش (اسکاس) و کاربست آن در علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. روش پژوهش: مقاله از نوع مروری - تحلیلی است که به مطالعۀ متون مرتبط و مستندات نظام سادۀ سازماندهی دانش پرداخته و با تجزیه و تحلیل اجزاء و ویژگی‌های آن در توسعۀ کتابخانه‌های دیجیتال پرداخته شده است. یافته‌ها: استفاده از هسته اسکاس و سایر زبانهای هستی‌شناسی وب برای فعالیت‌هایی از قبیل جستجوی برخط (پیوسته) تاثیر مثبت دارد. با وجود توانمندي اسكاس در سازماندهي دانش در محيط وب پايه، اين نظام با چالش‌هايي از قبيل سازماندهي متون نيمه‌ساختار يافته و ساختارنيافته و داده‌كاوي مواجه است. در نتیجه با توجه به این که هسته اسکاس هنوز در سطح طرح اولیه است و کاستی‌هایی به ویژه در پیوند با کتابخانه‌های دیجیتالی دارد، برای کاربردهای بسیار مهم و ضروری نوصیه نمی‌شود. نتیجه‌گیری: اسكاس با فراهم آوردن دو قابليت مهمِ بازنمون واژگان كنترل شده و نمايهسازي، به سازماندهي محتوا در كتابخانههاي ديجيتالي كمك ميكند. اما در سازماندهی متون ساختارنیافته و نیمه‌ساختاریافته کاستی دارد و این کاستی ها مسیر رسیدن به وب معنایی را با دشواری مواجه می‌نماید.

کلید واژگان :

نظام سادۀ سازماندهی دانش; اِسکاس; زبان هستی‌شناسی; وب معنایی; کتابخانه دیجیتال.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک