چکیده :

هدف: يکي از عوامل موثر بر پيشرفت تحصيلي، عوامل استرسزا ميباشد. هدف اين تحقيق بررسي رابطه بين ميزان و مولفههاي رفتاري استرس و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان گروه پزشکي بود. مواد و روشها: اين مطالعه از نوع توصيفي- تحليلي بود که روي 408 نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي سمنان در سال 1394 انجام گرفت. روش نمونهگيري اين تحقيق چندمرحلهاي بود. جهت جمعآوري دادهها از پرسشنامه استرس - تحصيلي 95 دوران دانشجويي گادزلا استفاده شد. شاخص پيشرفت تحصيلي ميانگين نمرات پايان ترم دانشجويان بود. يافتهها: نتايج تحقيق نشان داد همبستگي مستقيم و معنيداري بين پيشرفت تحصيلي با نمره کلي استرس دانشجويان وجود P=0/ بين مولفه رفتاري استرس و پيشرفت تحصيلي همبستگي منفي و معنيداري مشاهده شد ) 046 .)r=-0/ و 017 P=0/ ندارد ) 728 .)r=-0/ و 120 نتيجهگيري: نتايج پژوهش حاکي از عدم وجود رابطه بين نمره استرس با پيشرفت تحصيلي دانشجويان است، اما بين مولفههاي رفتاري استرس و پيشرفت تحصيلي، همبستگي معنيداري در جهت منفي وجود دارد. بنابراين پيشنهاد ميشود با برگزاري کلاسهاي آموزشي مديريت استرس براي دانشجويان به آنها در جهت مواجهه با استرسهاي پيش رو کمک شود.

کلید واژگان :

فشار رواني، اضطراب، پيشرفت تحصيلي،دانشجويان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک