چکیده :

زمینه: خواب نقش مهمی در سلامتی دارد و کاهش سطح توجه، یادگیري و حافظه در دانشآموزان از پیامدهاي نامطلوب اختلالات خواب هستند. هدف: این مطالعه بهمنظور بررسی رابطه اختلالات خواب با تماشاي تلویزیون، ماهواره و استفاده از بازي هاي رایانهاي در دانش آموزان 14 ت ا 17 ساله شهر قزوین انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در سال 1392 تا 93 بر روي 653 دانشآموز 14 تا 17 ساله شهر قزوین که به روش خوشه اي چند مرحله اي BEARS و (PSQ) از بین دبیرستانهاي شهر قزوین انتخاب شدند، به انجام رسید. اطلاعات توسط پرسشنامه ها ي استاندارد خواب کودکان جمع آوري گردید. داده ها با آزمون هاي آماري کاي دو، تی تست، آنالیز واریانس و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 15 سال بو. د بیش ترین /73±0/ یافتهها: از 653 نفر دانشآموز مورد مطالعه، 392 نفر (% 60 ) دختر بودند. میانگین سن افراد مورد مطالعه 99 66 ) و کابوس شبانه / 69 )، چرت زدن بعد از مدرسه (% 6 / 74 )، خواب آلودگی روزانه (% 8 / اختلالات خواب به ترتیب؛ بیدار شدن از خواب در شب (% 4 51/1% ) بود. خواب آلودگی روزانه، کابوس شبانه، به خواب رفتن بعد از بیدار شدن از خواب، به خواب رفتن در مدرسه و چرت زدن بعد از مدرسه با ) مدت زمان تماشاي ماهواره رابطه معنی داري را نشان دادند. نتیجهگیري: با توجه به یافتهها، شیوع اختلالات خواب در دانشآموزان دبیرستانی شهر قزوین بالاست و این اختلالات با مدت زمان تماشاي ماهواره ارتباط دارد.

کلید واژگان :

اختلالات خواب، تلویزیون، بازي هاي رایانهاي، نوجوان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک