چکیده :

زمینه و هدف: ماهیت چند بعدی و پیچیده اختلال دو قطبی بررسی و به کارگیری درمان های جدید را ایجاب می کندد . هدد پدهوه حاضر تعیین اثربخشی درمان فراشناختی در مقایسه با درمان روانی-آموزشی خانواده بر عملکرد اجتماعی بیماران دو قطبی بوده است. مواد و رو شها: روش پهوه از نوع نیمه تجربی )پی آزمون-پس آزمون با گروه گواه( بدود . از بدین تمداب بیمداران مبدتلا بده ا خدتلال دوقطبی مراجع هکننده به بیمارستان ها و درمانگاه های روانپزشکی شهر اصفهان ، 42 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صدور آموزشی خدانواده ˚ تصادفی در سه گروه مساوی قرار گرفتند.گروه اول درمان فراشناختی همراه با دارو درمانی، گروه دوب درمان روانی همراه با دارو درمانی و گروه سوب فقط دارو درمانی دریافت کردند. ابزار مورد استفاده در این پهوه شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بر اساس معیارهای تشخیصی DSM-IV-R و مقیاس عملکرد اجتمداعی بدود . داده هدا بدا اسدتفاده از ندرب افدزار SPSS و بدا کمدآ آمدار توصیفی و استنباطی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تفاو بین میانگین <5/ های نمرا گروه درمان فراشناختی در مقایسه با گروه روانی-آموزشی خانواده معنی دار نبود ) 50 p ؛) هم چنین بین میانگین های نمرا گروه درمان فراشناختی و گروه روانی- آموزشی خانواده با دارو درمانی معنی دار بود. نتیجه گیری: استفاده از درمان فراشناختی و درمان روانی-آموزشی خانواده همراه با دارودرمانی اثربخشی درمان را افزای می دهد. بنابراین پیشنهاد می شود درمانگران و خانواده ها در این زمینه آموزش ببینند.

کلید واژگان :

درمان فراشناختی، درمان روانی آموزشی خانواده، عملکرد اجتماعی، بیماران دو قطبی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک