چکیده :

پيشزمينه و هدف: با توجه به شيوع روزافزون اختلالات افسردگي هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي گروهدرماني شناختي به روش مايکلفري در کاهش افسردگي مادران داراي کودکان مبتلا به اختلالات رشدي و اختلالات رفتاري مخرب ميباشد. مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمايشي بود و جامعه موردمطالعه آن تمام مادران افسرده که داراي کودکان مبتلا به اختلالات رواني مراجعهکننده به مراکز خصوصي بهزيستي شهر همدان در سال ۱۳۹۳ بودند که براي اين منظور ١٨ مادر ( ٩ نفر در گروه آزمايش و ٩ نفر در گروه گواه)، بر اساس ملاکهاي ورود و بهصورت در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور مقايسه اثربخشي رويکرد، گروه آزمايش ١٢ جلسه ٩٠ دقيقهاي مداخله مهارتهاي شناختي-رفتاري دريافت کردند درحاليکه گروه کنترل مداخلهاي دريافت نکردند. شرکتکنندگان با استفاده از ابزار افسردگي بک ( ٢٠٠٠ )، در دو مرحله پيشآزمون و پسآزمون ارزيابي و تحليلي کوواريانس تحليل شد. t شدند و نتايج با استفاده از آزمون يافتهها: نتايج حاصل از تفسير جداول نشان ميدهد که بين گروه آزمايش و گواه پس از اجراي مداخله در آزمون افسردگي تفاوت معنيداري وجود داشت .(P<٠/٠٠١) بحث و نتيجهگيري: اين مطالعه نشان داد که استفاده از گروهدرماني شناختي به روش مايکل فري در کاهش افسردگي مادران داراي کودکان مبتلا به اختلالات رواني مؤثر است و بر اين اساس ميتوان گفت، در حوزه درمان و زمينه كار با افراد افسرده شناخت درماني گروهي با توجه به ماهيت آن، بسيار كارا و نويدبخش به نظر ميرسد

کلید واژگان :

گروهدرماني شناختي، افسردگي، مايکل فري، اختلالات رواني



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک