چکیده :

خوشههاي اقتصادي را مي توان مراکزِ بخصوصِ جهاني در صنایع خاص یا فناوريهاي مربوطه نام گذار نمود که شامل شرکتهاي مرتبط با یكدیگر، تامينکنندگان ویژه، خدمات پشتيبانيکننده و بخشهاي سازمانيِ دیگر در یك حوزه خاص ميباشند. استراتژي تحقيق و توسعه در شرکتهاي چند مليتي بر اساس خوشه اقتصادي تحت تاثير دو عامل مجزا قرار دارد. این شرکتها سعي دارند تمام فعاليتهاي تحقيق و توسعه خود را در خوشههاي اقتصادي وارد ساخته تا از این طریق و با ارائه منابع خاص و دستيابي به دانش فنيِ خاص مربوط به آن منطقه، بيشترین سود را به چنگ آورند. با این حال ریسك ناشي از کمبودِ دانش ميتواند باعث مشكلاتي در انتخاب محل گردیده. لذا خوشههایي که شرکتهاي دچار بحران را به خود جلب ميکنند از سود بيشتر و ضرر کمتري برخوردار خواهند بود. علاوه بر این، عدم سازگاري در اندازهگيريِ عملكرد شرکتها در خوشههاي اقتصادي نيز وجود دارد. بنابراین با مروري بر ادبيات ميتوان شواهد مربوطه را ارزیابي نموده و مطالعات سودمندتري را در آینده ارائه داد.

کلید واژگان :

خوشهبندي، استراتژي تحقيق و توسعه، شرکتهاي چندمليتي



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک