چکیده :

یکی از عوامل اساسی رکود گردشگری در ایران اطلاع‌رسانی‌نکردن و تبلیغات نامناسب در عرصة داخلی و خارجی است. با توجه به نقش تبلیغات در جذب و حفظ گردشگران، و مبالغ زیادی که سالانه صرف امور تبلیغاتی می‌شود، مصرف‌ صحیح اعتبارات و اثربخشی این مسئله اهمیت بسیاری دارد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت توصیفی-پیمایشی است. اثربخشی تبلیغات در این پژوهش در چهار بعد توجه، علاقه، تمایل و اقدام ارزیابی شده است. جامعة آماری این پژوهش نیز گردشگرانی بودند که در دورة زمانی اسفندماه 1394 و فروردین‌ماه 1395 رامسر را مقصد گردشگری خود انتخاب کرده بودند.در این پژوهش حجم نمونه از طریق فرمول کوکران384 نفر محاسبه شد و برایتجزیه‌وتحلیل داده‌ها آزمون معادل‌سازی معادلات ساختاری (SEM)و تحلیل عاملی تأییدی (CFA)در دو بستة نرم‌افزاری SPSS و LISRE به‌کار رفت. یافته‌ها نشان داد تبلیغات دیداری بر جلب توجه افراد، ایجاد تمایل و درنهایت انتخاب مقصد اثرگذار است، اما بر علاقة گردشگران به مقصد ‌تأثیری ندارد، همچنین تأثیر توجه به متغیرهای جمعیت‌شناختی بر میزان اثربخشی تبلیغات از دیگر نتایج این پژوهش است. در میان تبلیغات دیداری مورد آزمون نیز تلویزیون، بیلبوردها، تبلیغات اینترنتی و بوروشور و مجلات به‌ترتیب بیشترین درجة اهمیت را در جذب گردشگران دارند. علاوه‌بر این، باید توجه داشت که برنامه‌ریزی بازاریابی و تبلیغات گردشگری باید مستمر و به‌طور فرایندی صورت گیرد و به‌طور دائم با روش‌ها و ابزارهای جهانی و بین‌المللی و با نگاه منطقه‌ای به‌روز شود.

کلید واژگان :

تبلیغات دیداری شهرستان رامسر گردشگری مقصد گردشگری



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک