چکیده :

زمینه و هدف در عصر حاضر، تفکر انتقادی یکي از هدفهای مهم آموزشي محسوب ميشود که باید در فرایند یادگيری مورد توجه استادان، معلمان و فراگيران قرار گيرد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطة درگيری تحصيلي، جهتگيری هدف و مؤلفههای آن با تفکر انتقادی در دانشجویان رشتة پزشکي دانشگاه علوم پزشکي سبزوار انجام شد. مواد و روشها پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعة آماری آن را تمام دانشجویان رشتة پزشکي دانشگاه علوم پزشکي سبزوار در سال 1397به تعداد 520نفر تشکيل دادند که 221نفر براساس فرمول کوکران و بهروش تصادفي نظامدار بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نياز پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد تفکر انتقادی، جهتگيری هدف و درگيری تحصيلي جمعآوری شد و با روشهای آمار توصيفي، همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون با کمک نرم افزار ( SPSSنسخة )20تجزیه و تحليل شد. یافتهها نتایج نشان داد بين درگيری تحصيلي، جهتگيری مهارت ـ گرایشي و جهتگيری عملکردی ـ گرایشي با تفکر انتقادی رابطة مثبت و معناداری وجود داشت ()p<0/001؛ اما جهتگيری مهارت ـ اجتنابي و جهتگيری عملکردی ـ اجتنابي با تفکر انتقادی رابطة منفي و معناداری داشت ( .)p<0/001همچنين درگيری تحصيلي، جهت- گيری مهارت ـ گرایشي، جهتگيری عملکردی ـ گرایشي، جهتگيری مهارت ـ اجتنابي و جهتگيری عملکردی ـ اجتنابي قادر به تبيين تغييرات تفکر انتقادی دانشجویان بودند (.)p<0/001 نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان داد درگيری تحصيلي و جهتگيری هدف دانشجویان در تفکر انتقادی آنان نقش دارد.

کلید واژگان :

درگيری تحصيلي، جهت گيری هدف، تفکر انتقادی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک