چکیده :

ژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي فناوري اطلاعات و ارتباطـات)فـاوا( بـر انگيـزة پيـشرفت و خودكارامدي تحصيلي در برنامةدرسي زبان عربي انجـام شـد. روش پـژوهش نيمـهآزمايـشي و طـرح آن پيشآزمون پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آمـاري ايـن پـژوهش شـامل تمـامي دانـشآمـوزان دختـر دبيرستاني شهر سبزوار در سال تحصيلي 1395-94بود كه تعداد 50نفر ) 25نفر گروه آزمايش و 25نفـر گروه كنترل( بهروش خوشهاي چند مرحلهاي انتخاب شدند. گروه آزمايش برنامة درسي عربي را بهمـدت دو ماه با استفاده از فاوا دريافت كردند و گروه كنترل بهروش رايج )سنتي( آموزش ديدند. دادههاي مـورد نياز با استفاده از پرسشنامههاي استاندارد انگيـزة پيـشرفت تحـصيلي هـرمنس و خودكارامـدي تحـصيلي جينكز و مورگـان جمـعآوري شـد. نتـايج تحليـل كوواريـانس نـشان داد كـه فـاوا برانگيـزة پيـشرفت و خودكارامدي تحصيلي دانشآموزان دختر دبيرستاني در برنامة درسي زبان عربي تـاثير مثبـت و معنـاداري داشته است. براين اساس استفاده از فاوا در آموزش زبان عربي ميتواند بـهعنـوان يـك برنامـة مداخلـهاي موثر براي بهبود انگيزة پيشرفت و خودكارامدي تحصيلي دانشآموزان در آن زبان باشد

کلید واژگان :

فناوري اطلاعات و ارتباطات، انگيـزة پيـشرفت تحـصيلي، خودكارامـدي تحـصيلي، برنامة درسي، زبان عربي



ارزش ریالی : 250000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک