چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين تابآوري، خوددلسوزي و پريشاني در كلاسهاي زبان عربي دانشجويان دختر دانشگاه خوارزمي انجام شد. اين پژوهش از گونـه توصـيفي- همبـستگي بـود. جامعة آماري اين پژوهش همگي دانشجويان دختر رشتة كارشناسي زبان و ادبيات عرب سال 1394به شمار 127تن را در بر گرفت. حجم نمونه با استفاده از فرمول كوكران 101نفر تعيين شد كه بـا روش نمونهگيري تصادفي ساده انتخاب شدند. براي گردآوري دادهها از پرسشنامههاي خـوددلسـوزي نـف، تابآوري كونور و ديويدسون و پريشاني در كـلاس زبـان خـارجي هـورويتز اسـتفاده شـد. دادههـاي گردآوري شده با استفاده از روشهاي آمار توصيفي، همبستگي و تحليـل رگرسـيون تجزيـه و بررسـي شد. يافتههاي پژوهش نشان داد كه بين متغيرهاي تابآوري، خوددلسوزي و پريشاني در كـلاسهـاي زبان عربي رابطة منفي و معناداري وجود دارد. همچنين، تـابآوري بـهتنهـايي 41درصـد و بـههمـراه خوددلسوزي 48درصد واريانس پريشاني در كلاس زبان عربـي را تبييـين كردنـد. بنـابراين، افـزايش سازههاي روانشناسي مثبت تابآوري و خوددلسوزي ميتواند موجب كاهش پريشاني در كلاس زبـان عربي دانشجويان دختر شود

کلید واژگان :

تابآوري، خوددلسوزي، پريشاني، زبان عربي، زبان خارجي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک