چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير فن آوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) بر اشتياق يادگيری و عملکرد تحصيلي در برنامةدرسي مکالمة زبان عربي انجام شد. روش پژوهش نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همگي دانشجويان رشتة کارشناسي زبان و ادبيات عربي دانشگاه خوارزمي در نيمسال دوم تحصيلي 0980 -89بهتعداد 10نفر بود که درس مذکور را انتخاب کرده بودند. اين دانشجويان به روش تمام شماری انتخاب و به شيوة تصادفي در دو گروه ( 01نفر گروه آزمايش و 09نفر گروه کنترل) جايگزين شدند. گروه آزمايش برنامةدرسي مکالمة عربي را به مدت يک ترم با استفاده از فاوا دريافت کردند و گروه کنترل به روش رايج آموزش ديدند. داده های با استفاده از پرسشنامه اشتياق يادگيری و نمرة پايان ترم به عنوان عملکرد تحصيلي جمع-آوری شد. نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که فاوا سبب افزايش اشتياق يادگيری و عملکرد تحصيلي در برنامةدرسي مکالمة زبان عربي شده است. براين اساس استفاده از فاوا در آموزش زبان عربي مي تواند به عنوان يک برنامة مداخلهای موثر در بهبود اشتياق يادگيری و عملکرد تحصيلي باشد

کلید واژگان :

فنآوری اطلاعات و ارتباطات، اشتياق يادگيری، عملکرد تحصيلي، مکالمه زبان عربي، برنامة درسي، دانشگاه خوارزمي



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک