مدرسه پس از محیط خانواده محلی برای آموزش و همچنین پرورش افراد جامعه و سلامت آن محسوب می¬شود؛ در حال حاضر آموزش علمی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی افراد رابطه¬ی جداناپذیری با حضور در مدارس دارد، در این میان ساختار فضایی بر رفتار و روان دانش¬ آموزش نقش بسزایی ایفا میکند، بررسی ادوار تاریخ حاکی از سیر تحول ساختار فضایی مدارس از اواخر دوران قاجار تا دوران معاصر است، این در حالی است که در ابتدای امر ساختار مدارس به تبعیت از ارزش¬های آموزشی مدارس پیش از خود شکل مییافت، بعد از گذشت مدت کوتاهی با تغییر نظام آموزش تعاریف نوینی از فضای آموزشی ارائه شد و نهایتاً ارزش¬های نهفته آموزش گذشته مغفول ماند، این پژوهش با برگزیدن دو دوره¬ی تاریخی متوالی (قاجار و پهلوی) بهعنوان نقطه¬ی آغازی در تغییر و تحول ساختار مدارس بهصورت کتابخانه¬ای مفاهیم (مدارس و ساختار فضایی مدارس در دوران قاجار و پهلوی با نظر به ارزش¬های نظام آموزشی در این دوران) را تبیین میکند، سپس بهصورت میدانی و حضور در مدارس ساختار دو مدرسه سلیمانیه (متعلق به دوران قاجاریه) و مدرسه¬ی شاهرضا (متعلق به دوران پهلوی) می¬پردازد بدین ترتیب ضمن بررسی مفاهیم مستخرج از بخش قبل به مقایسه تطبیقی آن دو مبادرت می¬ورزد، بررسی¬ها حاکی از آن است که ارزش¬هایی که در نظام آموزشی این دو مدرسه وجود داشته به دلیل تفاوت در ساختار خود، شکل¬گیری و ساختار فضایی مدارس را نیز همخوان با خود تغییر داده است، لذا ساختار فضایی مدرسه¬ی شریعتی در قیاس با مدرسه¬ی سلیمانیه دچار تحول بزرگی شده چراکه نظام آموزشی آن (که بهصورت سنتی بوده) تحولیافته است.
کلید واژگان :نظام آموزشی، ارزشهای آموزشی، ساختار فضایی مدارس، مدرسه سلیمان¬خان (قاجار) و شاهرضا (پهلوی)، مشهد
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 4153898223794076
- سال انتشار : 1397
- نوع مقاله : پذیرفته شده در سایر مجلات علمی معتبر و علمی مروری و ISC
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : نشریه علمی تخصصی معماری شهرسازی ایران-معماری شناسی
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1397/07/16 10:33:57
- ثبت کننده : سیده آیدا برکاتی
- تعداد بازدید : 183
- تعداد فروش : 0