چکیده :

مقدمه: سندرم پیش از قاعدگی مجموعهای بزرگ از علائم جسمی، روحی و هیجانی است که در رأس آن افسردگی، اضطراب و رفتارهای پرخاشگرانه قرار دارند. لذا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مهارت مدیریت خشم بر این علایم در دختران کلاس هفتم مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی انجام گرفت. مواد و روشها: در یک بررسی تک موردی آزمایشی از نوع خط پایه چندگانه، فرایند درمان بر روی چهار دختر نوجوان کلاس هفتم و هشتم به صورت پیش از مداخله، حین مداخله و پس از مداخله انجام گرفت. دادههای به دست BDI-II, ( پرسشنامه ویرایش دوم افسردگی ،)SUDs, آمده با استفاده از مقیاس واحدهای ذهنی ناراحتی ) 1996 ارزیابی شدند، برای )BIS, و مقیاس تكانشگری بارت ) 1994 )BAI, 2008 (، پرسشنامه اضطراب بک ) 1992 A نمره پرسشنامه مورد سنجش در خط پایه، 1 AO . عینیسازی میزان بهبودی از فرمول درصد بهبودی استفاده شد میزان تغییرات آن است. %A نمره همان پرسشنامه در جلسه آخر و یافتهها: نتایج ما نشان داد آموزش مهارت مدیریت خشم منجر به بهبودی آزمودنیها در واحدهای ذهنی ناراحتی در هر 4 آزمودنی تا حد 55 % میگردد. در متغیر نمره افسردگی، آزمودنی اول پایینتر از بقیه بود و میزان بهبودی کلی در آزمودنیها 43 % بود. در متغیر اضطراب، در آزمودنیهای دوم، سوم و چهارم به ترتیب از بیشترین تا کمترین تأثیر بهبودی دیده شد. اثربخشی مدیریت خشم در آزمودنی اول معنادار نبود. اما در متغیر تكانشگری نیز در هر 4 آزمودنی اثربخشی معنادار دیده شد. نتیجهگیری: هرچند که این مطالعه فاقد گروه کنترل بود، اما یافتههای پژوهش حاضر دلالت بر تعمیمپذیری بالای یافتههای مربوط به رفتارهای مخاطرهآمیز داشت. در نهایت میتوان گفت که آموزش مهارتهای زندگی، روشدرمانی موثری بوده، اما برای بررسی بیشتر اثربخشی آن، مطالعات ارزیابی کنترل شده در جهت رسیدن به نتیجه قطعی لازم است.

کلید واژگان :

افسردگی، اضطراب، مدیریت خشم، رفتارهای مخاطره آمیز



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک