چکیده :

مقدمه: سبک یادگیری جنبشی-حرکتی )با یادگیری از طریق لمس کردن، شنیدن، بوییدن، چشیدن و دیدن( است. هدف از مطالعه حاضر تعیین سبکهای یادگیری دانشجویان سال اول پزشکی و بررسی ارتباط بین آنها بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفیمقطعی است که طی آن 39 نفر از دانشجویان پزشکی دختر دانشگاه علوم پزشکی به روش در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمعآوری شده و به کمک نرم افزار 11 )VARK( سبکهای یادگیری دیداری/شنیداری/خواندن-نوشتن/عملکردی ملاک معنادار بودن P≤ به روش توصیفی و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 0.05 SPSS در نظر گرفته شد. 79 % دانشجویان مورد مطالعه فقط از یک سبک یادگیری و مابقی دانشجویان از دو، سه یا / یافتهها: در مجموع 5 چهار سبک یادگیری استفاده میکردند. سبک غالب یادگیری در نمونهها به ترتیب عبارت بود از روشهای یادگیری از 33 %( بود. ارتباط / 73 %( و دیداری ) 3 / 11 %(، جنبشی-حرکتی ) 3 / 12 %(، خواندن-نوشتن ) 2 / طریق شنیداری ) 5 .)P>9/92 ،CI%995 ./1-1/ معنیداری بین استفاده از سبک خواندن-نوشتن و معدل دیپلم دانشجو وجود داشت ) 7 همچنین بین تحصیلات پدر و مادر با استفاده دانشجویان از سبک خواندن-نوشتن ارتباط معنیداری وجود داشت )به .)P > 9/93 ،P >9/ ترتیب برای پدر و مادر 91 نتیجهگیری: بر اساس آنکه سبک غالب یادگیری در دانشجویان مورد مطالعه به ترتیب شنیداری، خواندن-نوشتن، جنبشی-حرکتی و دیداری بود، انتخاب روش تدریس و یاددهی به فراگیران متناسب با سبک یادگیری آنان میتواند در پیشرفت تحصیلی آنها تأثیرگذار باشد.

کلید واژگان :

وارک، سبکهای یادگیری، دانشجوی پزشکی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک