چکیده :

مقدمه: اختلالاتروانی نه تنها سبب ناکارآمدي بیماران روانی میشوند، بلکه خانوادههاي آنها را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده و عملکرد آنها را مختل میسازند. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روان مادران فرزندان مبتلا به اختلالات روانی بود. مواد و روشها: بدین منظور از بین خانوادههاي فرزندان مبتلا به اختلالات روانی همدان، 34 خانواده به شیوه نمونه در دسترس، انتخاب شدند و با روش تصادفی در گروههاي آزمایش و کنترل مورد آزمون قرار گرفتند. مداخلات آموزش تنظیم هیجان، به مدت 12 جلسه بر روي گروه آزمایش انجام گرفت وگروه کنترل مداخلهاي دریافت ننمودند. براي آنالیز به عنوان سطح معناداري اختلاف در P ≥ 5/ آماري دادهها از روشهاي آماري توصیفی و کوواریانس استفاده شده و 55 نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل پس از انجام مداخله تفاوت معنیداري در میزان سلامت روان همچنین نتایج پژوهش نشان داد که این تغییرات در مرحله پیگیري حفظ شده است. .)P = 5/ وجود دارد ) 551 نتیجهگیری: در حوزه درمان و زمینه کار با افرادي که درد ناشی از بیماريهاي روانی دارند، آموزش تنظیم هیجان با توجه به ماهیت آن، کارا و نوید بخش به نظر میرسد

کلید واژگان :

تنظیمهیجان، سلامتروان، اختلالاترشدي، اختلالاتهیجانی، اختلالاترفتاريمخرب، اختلالات روانی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک