چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارت های مدیریتی مدیران مدارس و میزان ماندگاری معلمان در مناطق محروم می باشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شاغل در بخش محروم سیلوانای ارومیه می باشد که در مجموع 340 می باشند و از این تعداد 181 به روش نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های دو پرسشنامه محقق ساخته مهارت های مدیریتی و ماندگاری معلمان بود. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه به تأیید متخصصان رسید و روایی سازه آن ها نیز با استفاده از تحلیلیل عاملی تأییدی مناسب گزارش شد. پایای پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مهارت های مدیریتی 91/0 و برای ماندگاری 89/0 گزارش گردید. نتایج بدست آمده حاکی از این بود که بین مهارت های مدیریتی مدیران مدارس و میزان ماندگاری معلمان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین ابعاد مهارت های مدیریتی قابلیت پیش بینی میزان ماندگاری معلمان را دارد. لذا پیشنهاد می گردد مدیران و متولیان آموزش و پرورش بیش از پیش بر ارتقای مهارت¬های مدیران مدارس اهتمام ورزند تا از این طریق میزان ماندگاری معلمان در مناطق محروم را افزایش دهند. .

کلید واژگان :

مهارت های مدیریتی، ماندگاری، مناطق محروم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک