چکیده :

پژوهش حاضر به بررسی رابطه سبک های حل مساله والدین بر سازگاری اجتماعی و تفکر خلاق دانش آموزان مقطع دبیرستان پرداخته است .به این منظور جمعا ۳۸۴ نفر از دانش آموزان به همراه والدین (پدر یا مادر)به صورت خوشه ای انتخاب شده اند.و پرسشنامه های سازگاری اجتماعی( sas)پی کل و ویسمن 1999 پرسشنامه های ارزیابی مهارت تفکر خلاق و پرسشنامه سبکهای حل مساله(pss) کسیدی و لانگ جهت بررسی و اندازه گیری متغیرهای مورد نظر مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی فرضیات تحقیق از ازمونهای پارامتری ضریب همبستگی پیرسون و مدلهای رگرسیون استفاده گردید.یافته ها نشان داد :هرچه سبکهای حل مساله سازنده (خلاقانه- اعتماد-گرایش)والدین بیشتر شود میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان نیز افزایش میابد .هرچه سبک های غیر سازنده (درماندگی- مهارگری – اجتناب)والدین بیشتر شود میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان کاهش میابد.هرچه سبکهای غیرسازنده (درماندگی- مهارگری – اجتناب) والدین بیشتر شود میزان تفکر خلاق دانش آموزان کاهش میابد .هرچه سبکهای حل مساله سازنده (خلاقانه- اعتماد-گرایش)والدین بیشتر شود میزان تفکر خلاق دانش آموزان نیز افزایش میابد.و بین تفکر خلاق و سازگاری اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد.لذا در میان عوامل تاثیر گذار بر سبکهای تربیتی میتوان به ورود مولفه ای همچون سبکهای حل مساله والدین اشاره نمود .مولفه با توجه به اینکه والدین در زمان ظهور مساله ویا بحرانهای پیش رو با چه نوع رویکردو سبک حل مساله ای من جمله سازنده و غیر سازنده اقدام مینمایند.ارتباط معنی داری با تفکر خلاق و سازگاری فرزندان دارد .به نحوری که هرگونه بهره گیری از هر طیف از سبکهای حل مساله از سوی والدین بازتاب دهنده خلاقانه فکر کردن و یا انفعال ذهنی و یا سازگاری اجتماعی و یا شخصیتی همواره با ناسازگاری اجتماعی است .

کلید واژگان :

سبکهای حل مساله-والدین-سازگاری اجتماعی-تفکر خلاق



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک