چکیده :

مقدمه و هدف: اضطراب و افسردگي از پدیده‌های دامن‌گیر بشري هستند كه از طريق خواندن قرآن تا حدودي می‌توان اثرات مخرب اين بیماری‌ها را كاهش داد. هدف پژوهش حاضر ارتباط خواندن قرآن با افسردگي و اضطراب در دانشجويان دانشگاه تبريز بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری اين پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 90-1389 بودند که از این میان تعداد 200 نفر(100 پسر، 100 دختر) به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های افسردگي بك، اضطراب بك و پرسشنامه ميزان انس با قرآن استفاده شد. جهت تجزیه تحلیل داده‌ها از روش همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین خواندن قرآن با افسردگي و اضطراب رابطه منفي و معني داري وجود دارد. همچنين نتايج آزمون t نشان داد كه بين ميانگين دختران و پسران در افسردگي، اضطراب و خواندن قرآن تفاوت معني داري وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: نتايج پژوهش نشان داد كه افسردگي و اضطراب با خواندن قرآن ارتباط دارد. بنابراين می‌توان با حمايت از دانشجويان جهت كاهش اضطراب و افسردگي ميزان خواندن قرآن را افزايش داد.

کلید واژگان :

افسردگي، اضطراب، قرآن.



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک