اهمال کاری تحصیلی تمایل غالب و همیشگی فراگیران برای به تعویق انداختن فعالیت های تحصیلی است که با اختلالات خلقی همراهاست، این مطالعه با هدف شیوع شناسی اهمال کاری تحصیلی و ارتباط آن با اختلالات خلقی در دانشجویان علوم پزشکی کرمان صورت گرفت. این پژوهش مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه ی آماری این مطالعه 5285 بود که 338 نفر از دانشجویان علوم پزشکی کرمان با روش نمونه گیری خوش های در آن شرکت داشتند ؛ ابزارهای گردآوری اطلاعات متشکل از دو بخش اهمال کاری تحصیلی و اختلالات خلقی بود. روایی پرسشنامه ها با نظر اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت که مورد تأیید بود، و ضریب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه ی اهمال کاری اهمال کاری عمدی 81/0، خستگی 75/0،بی برنامه گی 73/0 و کل 88/ و0پرسشنامه ی اختلالات استرس82/0، اضطراب 81/0 و افسردگی 83 /0 برآورد گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی، تجزیه و تحلیل شد. میانگین نمره ی اهمال کاری در سه حیطه از بیشترین به کمترین به ترتیب به ابعاد بی-برنامگی (72/0±)37/2، عمدی(66/0±)24/2 و خستگی (67/0±) 18/2اختصاص داشته است. علاوه بر این بیشتر دانشجویان فاقد هر یک از اختلالات خلقی یا دارای اختلال خفیف بودند. مقایسه ی نمره ی کل و نمرات سه حیطه ی اهمال کاری با وضعیت اختلالات خلقی(استرس، اضطراب و افسردگی ) دانشجویان تفاوت معناداری را نشان داد (0001/0P<) به طوری که با افزایش اختلالات خلقی، اهمال کاری نیز افزایش داشته است. با توجه به نتایج پژوهش و وجود ارتباط بین اختلالات خلقی و اهمال کاری تحصیلی، توصیه می شود تادر جهت ارتقاء سلامت روانی دانشجویان برای مقابله با اهمال کاری که برتمام جنبه های زندگی تأثیرگذار است، ارائه گردد تا به دنبال آن میزان اختلالات خلقی کاهش یابد.
کلید واژگان :اهمال¬کاری تحصیلی، اختلالات خلقی، دانشجویان علوم پزشکی، کرمان.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک