چکیده :

هدف پژوهش حاضر تأثير آموزش پذيرش و تعهد بر خودانتقادي و شايستگي در دانشآموزان داراي تجربه خودآزاري بود. طرح پژوهش نيمه آزمايشي از نوع پيشآزمون- پسآزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري دانش آموزان پسر دورهي 961 بودند. براي انتخاب حجم نمونه از يك مدرسه پسرانه دوره - متوسطه ناحيه شهرستان تبريز در سال تحصيلي 69 دوم متوسطه و با روش نمونهگيري هدفمند تعداد 69 دانشآموز پسر بر اساس نظر مشاور و معلم مدرسه كه تجربه خودآزاري داشتند، انتخاب شده و به صورت تصادفي در دو گروه 9 نفر )گروه آزمايش( و 9 نفر )گروه كنترل( قرار گرفتند. براي جمعآوري دادهها از پرسشنامههاي خودانتقادي تامپسون و زاروف و ادراك شايستگي هارتر و برنامه آموزش اكت استفاده شد. تجزيه و تحليل دادهها با روش آماري تحليل كواريانس چند متغيره انجام شد. يافتهها نشان داد كه در واقع .)P>0/ آموزش پذيرش و تعهد بر خودانتقادي و شايستگي دانشآموزان داراي تجربه خودآزاري تأثير دارد ) 00 آموزش پذيرش و تعهد باعث كاهش خودانتقادي و افزايش ادراك شايستگي دانشآموزان داراي تجربه خودآزاري مي- شود.

کلید واژگان :

خودآزاري، ادراك شايستگي، خودانتقادي، پذيرش و تعهد



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک