چکیده :

امروزه بدون صنعت بسته­بندی، جهان پيرامون ما قابل تصور نيست. اين هنر و صنعت که از دير باز با بشر همراه بوده در يکي دو قرن اخير، روز به روز تکامل پيدا کرده و بر اهميت و کارايي­هايش افزوده مي­شود. بدون دنياي رنگارنگ و جذّاب بسته­ها، نه تنها رشد و توسعه اقتصادي متوقّف مي­شد، بلکه از وجود بسياري کالاها بي­بهره مي­مانديم. ما به مدد بسته­بندي، کالاها را حمل، نگهداري و حتّي در مواردي مصرف مي­کنيم. بسته­بندي­ها ما را به سمت کالاها جذب مي­کنند. کارايي و گيرايي بسته­ها، رابطه­اي مستقيم و تنگاتنگ با ميزان فروش محصولات دارد. نقش طراحي گرافيک، چاپ و بسته­بندي موفق يک کالا در صادرات، در ورود به بازارهاي جهاني و نیز افزایش کالاهاي توليدي و فروش کالا بسیار چشمگیر است. اين در حالي است که صنايع داخلي ما از داشتن يک چنين تفکر موفقي تا حد زياد بیگانه است. عوامل متعدّدی در جذّابیّت بسته­بندی و تأثیر آن بر جلب توجّه مشتریان مؤثر است. در این مطالعه به نقش طراحی و گرافیک بسته­بندی از جمله رنگ، ساختار، تصاویر، ترکیب­بندی، نوشتار و سایر متغیرهای مربوط در جذب مشتری و کمک به فروش کالا را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین به فرصت­های پیش روی تولید­کنندگان در زمینه استفاده از بسته­بندی جذّاب، با ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام­فروشی محصولات و نیز دستیابی به مزیت رقابتی با استفاده از فنّاوری­های نوین در صنعت بسته­بندی در بازارهای داخلی و خارجی پرداخته می­شود .

کلید واژگان :

گرافیک-هنر طراحی-بسته بندی- بازاریابی-فروش



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک