چکیده :

هدف پژوهش حاضر، بررسي کارآمدي قابليت هاي هستي شناسي در مقايسه با اصطلاحنامه در ساختار سنتي آن است. هستي شناسي ها نوعي از ابزارهاي معنايي هستند که به دليل کاستي هاي ساختار اصطلاحنامه ها در بازنمون دانش قلمروهاي موضوعي از طريق نمايش مفهوم ها و رابطه هاي ميان آنها در قلمرو کتابداري و اطلاع رساني به کار گرفته شده اند. پژوهش حاضر، به منظور ارائه مدلي از هستي شناسي در قلمرو کتابداري و اطلاع رساني و با هدف گسترش اين ابزار به عنوان ابزار معنايي در بازنمون دانش با روش تحليل حوزه، به ساخت نمونه اوليه اي از هستي شناسي در قلمرو «نمايه سازي» با عنوان ASFAOnt در نرم افزار Protege 3.4.4 پرداخت. به منظور ارزيابي کارآمدي ساختار هستي شناسي طراحي شده با روش تحليل حوزه در بازنمون دانش، در يک مطالعه «کاربردپذيري» به سنجش هستي شناسي در مقايسه با اصطلاحنامه پرداخته شد. اين پژوهش از نوع کاربردي است و ابزارهاي گردآوري اطلاعات، پرسشنامه ساختار يافته با روش انتومتريک، روش بلند فکر کردن در زمان جستجو و مصاحبه پس از انجام جستجو مي باشد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد ميزان کارآمدي هستي شناسي در بازنمون دانش، از کارآمدي اصطلاحنامه اصفا بيشتر است. همچنين، با رويکرد تحليل حوزه مي ‌توان ابزارهاي معنايي کارآمدتري در بازنمون دانش قلمرو‌هاي موضوعي در مقايسه با ابزارهاي سنتي مانند اصطلاحنامه ها طراحي نمود.

کلید واژگان :

اصطلاحنامه اصفا، هستي شناسي، بازنمون دانش، ASFAOnt



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک