چکیده :

بررسي رفتار و سبک رهبری مربيان و تأثيراتي كه بر روي رفتار و انگيزش ورزشكاران ايجاد می‌کند، می‌تواند ما را در بهبود روابط مربي و ورزشكار و اتخاذ تصميمات و برنامه ريزي بهتر ياري دهد. هدف از این تحقیق بررسی رابطه میان سبک های رهبری مربی و انسجام گروهی در لیگ دسته اول فوتسال استان مازندران می باشد. جامعه آماري اين تحقيق شامل کلیه مربیان و بازیکنان حاضر در لیگ دسته اول فوتسال استان مازندران می باشند. 228 بازیکن و مربی شاغل در19 تیم از رقابت های لیگ دسته اول فوتسال استان مازندران، پرسشنامه های جمعیتی، پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش(LSS) توسط چلادوری و صالح(1980) و پرسشنامه انسجام گروهی(GEQ) در سال 1985 توسط کارون، ويدماير و براولی بر اساس مدل مفهومی کارون(1982) برای اندازه گيری ميزان انسجام گروهی در تیم‌های ورزشی را پر کردند. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین رفتارهای آموزش و تمرین مربی با انسجام تکلیف وجود دارد و همچنین سبک های رهبری دموکراتیک و آمرانه رابطه معناداری با انسجام گروهی دارند. مقایسه سبک های رهبری مربی نشان داد که مربیان بیشتر از سبک رهبری دموکراتیک و از سبک رهبری آموزش و تمرین کمتر استفاده کرده اند. در مجموع، یافته ها رابطه معناداری میان انسجام تیمی و موفقیت تیم و مربیان تیم های موفقی که ارائه گر رفتارهای آموزش و تمرین و دموکراتیک بالاتری بوده اند، را نشان می دهد. مربیان در جامعه آماری مورد نظر پیشنهاد می شود سبک رهبری آموزش و تمرین، سبک حمایت اجتماعی، و رفتار بازخورد مثبت را در میان تیم خود بهبود بخشند.

کلید واژگان :

سبک رهبری، انسجام گروهی، موفقیت تیمی، فوتسال، مازندران



ارزش ریالی : 250000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک