چکیده :

کتاب درسی از مهم‌ترین و در دسترس¬ترین رسانه¬های آموزشی می‌باشد که نقش ارزشمندی را در نظام تعلیم و تربیت ایفا می¬کند. بسیاری از پژوهش¬گران، کتاب درسی را به¬عنوان یکی از رسانه¬های کارآمد و اثربخش آموزشی محسوب کرده‌اند که می‌تواند زمینه¬ی یادگیری و خودآموزی را برای فراگیران فراهم نماید. یکی از روش¬های پژوهشی که برای کتاب¬های درسی به کار می¬رود، تحلیل محتوا است. تحلیل محتوا کمک می‌کند تا مفاهیم، اصول، نگرش‌ها، باورها و همه‌ی اجزای مطرح شده در قالب دروس کتاب، تجزیه و تحلیل علمی شده و با اهداف برنامه درسی، مقایسه و ارزشیابی شوند. این امر می‌تواند به روشن شدن مسئله کمک کرده و نقاط قوت و ضعف احتمالی کتاب‌های درسی را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا، متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی پیشنهاد کرده و همچنین شیوۀ درست طراحی را در اختیار مدیران و برنامه ریزان و مؤلفان کتاب‌های درسی قرار دهد. مقاله حاضر نیز با هدف دست یافتن به چنین مهمی با استفاده از روش تحقیق کتابخانه¬ای و از طریق فیش¬برداری به جمع¬آوری اطلاعات پرداخته است. در این مقاله، ما تحلیل محتوا، تحلیل محتوای کتاب درسی، تعریف و مفاهیم آن¬ها، کاربرد و ابعاد آن، و همچنین اصولی و نظریه¬هایی که در زمینۀ طراحی کتاب¬های درسی از لحاظ متن، تصویر و اشکال در منابع مختلف ارائه شده است را مورد ارزیابی و نقد قرار داده¬ایم. در انتها و قسمت نتیجه¬گیری، نتایج این مطالعه و این¬که چگونه تحلیل محتوا می¬تواند در طراحی هر چه بهتر و مؤثرتر کتاب¬های درسی نقش داشته باشد را به صورت موردی و در قالب پیشنهاداتی ارائه داده¬ایم.

کلید واژگان :

تحلیل محتوا، آموزش، طراحی کتاب‌های درسی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک