چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد فرهنگی برنامه‌های درسی آموزش زبان انگلیسی صورت پذیرفت. روش، توصیفی- همبستگی است. بدین منظور تعداد 88 نفر زبان آموزان موسسه علمی معرفت پردیس طوس دانشگاه فردوسی مشهد به روش سرشماری انتخاب و با استفاده از ابزار سرمایه فرهنگی- اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته¬ها نشان داد سرمایه فرهنگی- اجتماعی16/0 از واریانس یادگیری زبان را تبیین می‌کند(000/0p=،28/16=(86،1)F).دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نسبت به دانشجویان کارشناسی و کاردانی از سرمایه فرهنگی- اجتماعی غنی‌تری برخوردارند (029/0,p=71/3=(87،2) F) و تفاوتی بین سرمایه فرهنگی- اجتماعی زبان آموزان دختر و پسر وجود ندارد(411/0,p= 68/0=(87،1) F).با عنایت به یافته‌های حاصل و با استناد به مبنای تئوریکی بوردیو می‌توان اذعان نمود با در نظر داشتن فرهنگ در ابعاد مختلف طراحی، تدوین واجرای برنامه‌های درسی زبان، می‌توان به غنی سازی هر چه بیشتر فرهنگ نیز پرداخت

کلید واژگان :

فرهنگ، سرمایه فرهنگی، آموزش زبان انگليسي، برنامه درسي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک