چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش معنوی و توانمندسازی روان­شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دبیرستان­های دولتی شهرستان زنجان بودند. بدین منظور تعداد 234 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر شیوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی است. آزمودنی­ها به سه پرسش­نامه­ خوداظهاری هوش معنوی کینگ (2008)، توانمند­سازی روان­شناختی اسپریتزر (1995) و سنجش رفتار شهروندی سازمانی هیل(2002) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی با رفتار مدنی سازمانی معلمان همبستگی معناداری وجود دارد. مؤلفه­های هوش معنوی می­توانند رفتارهای یاری­دهنده معلمان را تبیین نمایند (23/0R2= ، 01/0P<). مؤلفه­های پیش­بین معناسازی شخصی و آگاهی متعالی، مؤلفه تحمل­پذیری (14/0R2= ،01/0P<) و مؤلفه­های گسترش خودآگاهی، تفکر انتقادی وجودی و معناسازی شخصی می­توانند فضیلت مدنی معلمان را به طور معناداری پیش بینی نمایند (19/0R2=،01/0P<). همچنین متغیر پیش­بین توانمندسازی روان­شناختی می­تواند واریانس رفتار مدنی سازمانی کلی را به طور معنادار تبیین کند (33/0R2= ،01/0P<). ک

کلید واژگان :

هوش معنوی؛ توانمندسازی روان‌شناختی؛ رفتار مدنی سازمانی؛ تفکر انتقادی وجودی؛ آگاهی متعالی؛ معناسازی شخصی و گسترش خودآگاهی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک