چکیده :

هدف از پژوهش حاضر تعيين ميزان تأثير آموزش به روش فعال فناورانه (TEAL) بر انگيزه ي تحصيلي دانش‌آموزان در سال تحصيلي 89-1388 بود. روش پژوهش بر اساس ماهيت، نيمه تجربي با طرح پيش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. براي دست بابي به هدف پژوهش، ازبين دبيرستان‌هاي شهرستان خميني شهر به روش نمونه گيري خوشه‌اي چند مرحله‌اي تصادفي، دو کلاس 27نفره در دو دبيرستان، يکي به عنوان گروه کنترل و ديگري به عنوان گروه آزمايش انتخاب شدند. و سپس به مدت هجده جلسه آموزشي، گروه آزمايش توسط پژوهشگر تحت مداخله روش تدريس فعال فناورانه (TEAL) قرار گرفتند. نخستين ابزاراين پژوهش،پرسشنامه انگيزش تحصيلي ولرندبودکه روايي سازه آن توسط باقري (1379) تاييد شده و ضريب پايايي به روش آلفا کرونباخ براي کل پرسشنامه 75/. گزارش شده است. در اين پژوهش تحصيلات پدر، تحصيلات مادر، شغل پدر، سن پدر، سن مادر، تعداد اعضاي خانواده، نمره هوش، معدل سال قبل دانش‌آموزان به عنوان متغيرهاي همپراش تحت کنترل قرار گرفتند. جهت کنترل نمرات هوش از ابزار آزمون هوش ريون استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان داد، تأثير آموزش زيست شناسي به روش فعال فناورانه TEAL)) بر انگيزه ي تحصيلي دانش در مقايبسه با روش معمول در آموزش و پرورش تأ ثير مثبتي داشته که ميزان بهبود در انگيزه ي تحصيلي با توجه به مجذور اتا 1/89 درصد از تغييرات بود.

کلید واژگان :

روش فعال فناورانه (TEAL)، انگيزه ي تحصيلي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک