جرأتورزی یکی از مؤلفههای مهم روابط و مهارتهای اجتماعی است که میتواند تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله سبکهای فرزندپروری و انضباطی قرار بگیرد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای فرزندپروری و سبکهای انضباطی مدیران و معلمان با جرأتورزی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی (از نوع رگرسیون) بود که از بین دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر زابل در سال تحصیلی 95-1394 به شیوه نمونهگیری تصادفی-طبقهای متناسب با حجم تعداد390 دانشآموز از طریق سه پرسشنامه سبک های فرزندپروری دیانا بامریند (1972)، جرات ورزی گمبریل و ریچی (1975) و سبک های انضباطی درک شده مدیران و معلمان رمضانی (1389) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان دادبین سبک فرزندپروری سهلگیرانه با جراتورزی رابطهای وجود ندارد (05/0p>). اما بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با جراتورزی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک فرزندپروری مستبدانه با جراتورزی رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0p<). نتایج رگرسیون نیز نشان داد که سبکهای فرزندپروری 9/50 درصد از واریانس جراتورزی را تببین میکنند. یافته دیگر این مطالعه نشان داد که بین سبک انضباطی غیرمداخلهای با جراتورزی رابطهای وجود ندارد (05/0p>). اما بین سبک انضباطی مشارکتی با جراتورزی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک انضباطی مستبدانه با جراتورزی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0p<). نتایج رگرسیون نیز نشان داد سبکهای انضباطی 3/54 درصد از واریانس جراتورزی را تببین میکنند. بر اساس یافتهها، برگزاری دوره فرزندپروری برای والدین و دوره سبکهای انضباطی برای مدیران و معلمان مدارس، به منظور افزایش جرأت ورزی دانشآموزان پیشنهاد میگردد.
کلید واژگان :سبکهای فرزندپروری؛ سبکهای انضباطی؛ جرات ورزی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک