چکیده :

پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بين ميزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد دبیران در فرآیند یاددهی-یادگیری انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را كليه دبیران مدارس متوسطه دخترانه شهر تهران به تعداد 12571 نفر تشکیل داده¬اند که حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 375 نفر برآورد گردید و این تعداد به شیوه نمونه‌گيری تصادفی ساده از بین جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده¬ها، دو پرسشنامه محقق ساخته فناوری اطلاعات و ارتباطات با ضریب آلفای 79/0 و پرسشنامه عملکرد بر مبنای مدل «هرسی و گلداسمیت» با ضریب آلفای 81/0 در طیف پنج درجه¬ای لیکرت بوده است. داده¬های گردآوری شده به کمک روش¬های آمار توصیفی و استنباطی همچون K-S، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس از طریق نرم¬افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که بين ميزان استفاده دبیران از فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد آنها در فرآیند یاددهی-یادگیری رابطه معناداری وجود دارد و 1/61 درصد تغييرات متغیر وابسته تحقیق (عملکرد دبیران) را به ترتیب مولفه¬های نرم¬افزارهای کاربردی، پایگاه¬های اطلاعاتی و سپس اینترنت تبيين مي¬كنند. همچنین، بین نظرات آزمودنی¬ها به هر دو مولفه تحقیق (فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد) از نظر سابقه تدریس تفاوت معناداری مشاهده نشده است.

کلید واژگان :

فناوری اطلاعات و ارتباطات، عملکرد



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک