چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تحلیل جایگاه صفات و رفتارهای اخلاقی زمینه ساز ظهور در محتوای کتاب های درسی عمومی دانشگاهی ایران انجام پذیرفته است. روش پژوهش توصيفي و از نوع تحليل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب می گردد. جامعه آماری پژوهش، کتاب های درسی عمومی دانشگاهی را در بر می گیرد که در سال 1393 در قالب 20 واحد درسی برای دانشجویان ارائه گردیده است، که با توجه به انطباق با منطق تحلیلی پژوهش از میان آن ها چهار عنوان کتاب درسی «آیین زندگی: اخلاق کاربردی»، «اخلاق اسلامی: مبانی و مفاهیم»، «اخلاق خانواده» و «اخلاق اسلامی» به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفته اند. ابزار اندازه‌گيري، فهرست های وارسی تحليل محتواي محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصيفي مورد تحلیل قرار گرفته اند. عمده ترين نتایج پژوهش بیانگر آن است که: 1. در مجموع 2720 مرتبه به ابعاد، سطوح و مؤلفه های مفهومی مرتبط با صفات و رفتارهای اخلاقی زمینه ساز ظهور توجه شده است، که میزان آن در کتاب های «آیین زندگی: اخلاق کاربردی»، «اخلاق اسلامی: مبانی و مفاهیم»، «اخلاق خانواده» و «اخلاق اسلامی» به ترتیب 667 فراوانی یا 5/24 درصد، 661 فراوانی یا 3/24 درصد، 463 فروانی یا 17 درصد و 929 فراوانی یا 2/34 درصد می باشد. 2. در بين ابعاد مورد بررسی، به بعد رابطه با دیگران با 1134 فراوانی یا 7/41 درصد بيشترين توجه و به بعد رابطه با جهان هستی با 310 فراوانی یا 4/11 درصد كمترين توجه شده است.

کلید واژگان :

صفات و رفتار های اخلاقی، زمینه ساز ظهور، تحلیل محتوا، کتاب های درسی دانشگاهی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک