چکیده :

هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیرات عملکردی رفتارهای شبکهمحور در بازارهای صنعتی بینالمللی است. بر اساس پیشینه نظری و تجربی، مدل مفهومی پژوهش در قالب پنج فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی تدوین شده است. جامعه آماری، شامل تمامی شرکتهای تولیدی و صنعتی استان آذربایجانشرقی است که دارای مجوز ساخت و بهرهبرداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان میباشند و دارای عملکرد صادراتی هستند. نمونه مورد نظر از بین آنها به روش خوشهای در مرحله اول و سهمیهای در مرحله دوم انتخاب گردید. حجم نمونه انتخاب شده بر اساس جدول مورگان 924واحد بدست آمده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده و طراحی آن با طیف پنج گزینهای لیکرت و با استفاده از منابع معتبر صورت گرفت و روایی محتوایی آن با استفاده از روشهای CVIو CVRمورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSو AMOSاستفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که رفتارهای شبکه محور بر رفتارهای بازار محور (رفتارهای رقیب محور و رفتارهای مشتری محوری) تاثیر ندارند. رفتارهای بازار محور بر عملکرد صادراتی شرکت تاثیر مثبت دارند. تاثیر رفتارهای شبکهمحور بر اثر بخشی پورتفولیو با نزدیکی به مصرف کنندگان نهایی، متفاوت است. تاثیر رفتارهای شبکه محور بر اثر بخشی پورتفولیو با توجه به آشفتگی تکنولوژیکی، متفاوت است. رفتارهای شبکه محور بر اثربخشی پورتفوی ارتباطات شرکت تاثیر مثبت دارند. نتایج کلی نشان دادند که مدل با دادهها همخوانی خوبی دارد. لذا مدل اصلی تحقیق با برازشهای مناسب تایید شده است

کلید واژگان :

شبکه محوری، بازار محوری، اثربخشی پورتفولیو، عملکرد صادراتی



ارزش ریالی : 250000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک