هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بهکارگیری مؤلفههای خلاقیت گیلفورد در مجلات فارسی کودکان صورت گرفت. رویکرد / روش پژوهش: روش پژوهش، تحلیل محتوا و جامعه آماری را مطالب داستانی، غیرداستانی 12 مجله معتبر فارسی کودکان فهرست شده در تقسیمبندی شورای کتاب کودک تشکیل میدهند. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای برای مطالب داستانی و غیرداستانی است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق ساختهای است که بر اساس مولفههای هشت گانه تفکر خلاق گیلفورد تهیه شد. روایی ابزار بر مبنای پژوهشهای پیشین و پایایی با ضریب همبستگی درونگروهی تایید شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین مولفههای تفکر خلاق گیلفورد در مطالب داستانی و غیرداستانی مجلات متفاوت است. در مطالب داستانی تمام مجلات مورد بررسی، حساسیت به مسأله با میانگین 5/7 بیشترین بود و کمترین میانگین مربوط به پیچیدگی و پس از آن ترکیب است. همچنین میانگین میزان پرداختن به مولفه حساسیت به مساله در بین مطالب غیرداستانی مجلات فارسی کودکان بیش از سایر مولفهها بود و کمترین میزان میانگین نیز به مولفه ارزشیابی تعلق گرفت. در مطالب داستانی مجله سه چرخه و در مطالب غیرداستانی مجله نبات توانسته بودند نسبت به سایر مجلات به مولفههای خلاقیت توجه بیشتری را داشته باشند. نتیجهگیری: مجلات کودکان فارسی باید توجه بیشتری به مساله خلاقیت داشته باشند، این مهم با رویکرد فعلی آنان قابل دستیابی نخواهد بود و باید در خط مشی مربوط به انتشار آثار خود تجدید نظر اساسی نموده و تلاش نمایند تا ضمن شناخت موانع موجود در راستای رفع آنها گام بردارند.
کلید واژگان :کلیدواژهها: خلاقیت مولفههای تفکر خلاق گیلفورد مجلات فارسی کودکان
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک