چکیده :

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش تحول مثبت نوجوانی بر هویت‌یابی و خودکارآمدی در دانش­ آموزان در معرض خطر اعتیاد بود. روش: این پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش­ آموزان پسر پایه نهم در معرض خطر اعتیاد شهر بجنورد در سال 1399-1398 بود. با توجه به طراحی پژوهشی، نمونه ­ای به حجم 30 نفر به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌ صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت برنامه آموزش تحول مثبت نوجوانی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله­ ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس بسط ­یافته سنجش عینی وضعیت هویت خود و پرسش ­نامه خودکارآمدی عمومی بودند. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره تجزیه ‌و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل در رابطه با میانگین نمرات متغیرهای هویت‌یابی و خودکارآمدی تفاوت معنی‌داری وجود داشت. آموزش تحول مثبت نوجوانی به طور معناداری منجر به کاهش هویت منفی و افزایش خودکارآمدی گروه آزمایش شد. نتیجه‌گیری: می‌توان از آموزش تحول مثبت نوجوانی در هویت‌یابی و خودکارآمدی دانش ­آموزان در معرض خطر اعتیاد در مدارس استفاده نمود.

کلید واژگان :

تحول مثبت نوجوانی، هویت‌یابی، خودکارآمدی، خطر اعتیاد



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک