چکیده :

عالم خیال منفصل، پیوندگاه دو کیهان مادی و غیر مادی است؛ به دیگر تعبیر، این عالم، جهانی است برزخی که رویدادها و عناصر آن مابین دو دنیای مادی و عقلی قرار می¬گیرند. هانری کربن با تلفیق پدیدارشناسی هوسرل (و دیگر فیلسوفان این نحله) با نگره¬های بزرگان شرقی، خاصه با اندیشه¬های شیخ اشراق، به کشف این عالم دست می¬یازد و در ادامه، از منظر این جهان میانین و بهره¬گیری از متر و معیار مختص آن، به بررسی متون می¬پردازد. از جمله متونی که می¬توان با معیارهای عالم خیال منفصل به بررسی آن پرداخت، قصّه¬های صمد بهرنگی است؛ نویسنده¬ای که عمدتاً مشتهر به افکار مارکسیستی است و از شاخص¬¬ترین چهره¬های ادبیات کودک و نوجوان به حساب می¬آید. این مطالعه که به روش تحقیق مبتنی بر پدیدارشناسی کربن نوشته شده¬است، می¬کوشد تا به بررسی اجزای عالم خیال منفصل در دو قصّه¬ی «تلخون» و «آه» بپردازد. بر اساس یافته¬های این مطالعه، برخی از مؤلفه¬های عالم خیال منفصل که در این دو داستان دیده می¬شوند، عبارت¬اند از: انفسی¬بودن زمان، عدم‌ تبعیت از جغرافیای مادی، پیروی نکردن از مختصات ماده، شیوه‌ی خیالی (مثالی) در ادراک و آگاهی، تجسّم و تجسّد معانی، و بروز فعل ذی‌شعور از غیرذی‌شعور. همچنین بررسی قصّه¬های بهرنگی از منظر عالم خیال منفصل نشان می¬دهد که بسیاری از قصّه¬¬-های او بیرون از حوزه¬ی اندیشه¬های مارکسیستی قرار خواهند گرفت.

کلید واژگان :

عالم خیال منفصل، هانری کربن، پدیدارشناسی، صمد بهرنگی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک