چکیده :

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی وب‌سایتهای سه دانشگاه تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی، بر اساس معیارهای مدیریت دانش، مدل کا- اکت است که پس از ارزیابی انجام گرفته، رتبه‌بندی جامعه مورد پژوهش نیز مشخص گردید. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با روش پیمایشی- ارزیابانه انجام پذیرفته است. یافته‌ها: پس از ارزیابی بعمل آمده مشخص گردید که وب‌سایت دانشگاه تهران در مولفه "دسترس‌پذیری ‌دانش" با 8/72% در جایگاه اول و وب‌سایتهای دانشگاههای تربیت مدرس و علامه طباطبایی هر کدام با 4/63% در این مولفه در جایگاه دوم قرار دارند. در مولفه "خلق دانش"، وب‌سایت دانشگاه تربیت مدرس با 3/83% در جایگاه نخست، وب‌سایت دانشگاه علامه طباطبایی با 50% امتیاز در جایگاه دوم و وب‌سایت دانشگاه تهران با 3/33% در جایگاه سوم قرار دارند. در مولفه "اشاعه اطلاعات دانش" نیز وب‌سایت دانشگاه تربیت مدرس با 3/86% رتبه اول، وب‌سایت دانشگاه علامه طباطبایی با 5/54% در جایگاه دوم و وب‌سایت دانشگاه تهران با 50% امتیاز در جایگاه سوم قرار دارند. به طور کلی در این مدل (که خود شامل سه مولفه دسترس‌پذیری، خلق و اشاعه دانش است)، وب‌سایت دانشگاه تربیت مدرس با 76% امتیاز دارای رتبه نخست، وب‌سایتهای دانشگاه تهران و علامه طباطبایی نیز هر کدام با 58% امتیاز دارای رتبه دوم می باشند. نتایج: نتایج پژوهش حاضر، مبین این مطلب است که هر چند وب‌سایتهای جامعه مورد بررسی، در رعایت معیارهای مدیریت دانش بالاتر از حد متوسط ظاهر شدند، ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و هنوز ضعف‌های بسیاری در استفاده از فناوری‌های نوین و مخصوصا وب‌سایتها در ایران وجود دارد. هرچند گام‌هایی در این راستا برداشته شده ولی نیازمند استفاده از تفکرات کارشناسان خبره از یک سو و نظرسنجی از کاربران وب‌سایتها از سوی دیگر نیز می‌تواند در این راستا راهگشا و موثر باشد.

کلید واژگان :

مدل K-ACT، ارزیابی وب‌ سایت، وبسایت دانشگاه تهران، وب‌سایت دانشگاه تربیت مدرس، وب‌سایت دانشگاه علامه طباطبایی.



ارزش ریالی : 250000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک