چکیده :

آموزش و پرورش نیروی انسانی یکی از ارکان بنیادین و مهم در رشد و توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به‌شمار می‌ رود و داشتن انگیزه برای یادگیری این نیروی انسانی بسیار با اهمیت است. با توجه به این مهم که گزینش رشته تحصیلی از مهم ترین مسئله هایی است که در دوره متوسطه مطرح می‌شود، هدف از این پژوهش درک میزان گرایش به گزینش رشته در شاخه ‌های فنی و حرفه ای و کاردانش کشاورزی دانش آموزان روستایی پایه نهم و عامل های اثر گذار بر آن بوده است. این پژوهش به لحاظ ماهیت جزء پژوهش های کمّی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل1370 نفر دانش آموزان پایه نهم پسر روستایی شاغل به تحصیل در مرکزهای آموزشی متوسطه اول شهرستان شوشتر در سال تحصیلی1401-1400بوده حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با اختصاص متناسب 300 تن گزینش شدند. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه انگیزه تحصیلی بوده و روایی و محتوایی پرسشنامه توسط استادان و متخصصان امر تأیید شده است. ضریب آلفای کرونباخ برای بخش های مختلف این پرسشنامه بین 72/0و 92/0 محاسبه شده است. یافته های توصیفی این پژوهش نشان داد که 3/23 درصد از دانش آموزان مورد بررسی علاقه مند به ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی می باشند و 7/76 درصد علاقه ای به گزینش رشته کشاورزی نداشتند. نتیجه تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که متغیرهای عامل اجتماعی، عامل سیاسی، تجربه کار کشاورزی، احساس تعلق به روستا، میزان رضایت از زندگی در روستا، علاقه مندی به کار کشاورزی نقش مثبت و عملگرایی و عامل اقتصادی نقش منفی در انگیزه دانش آموزان روستایی نسبت به ادامه تحصیل در رشته کشاورزی داشتند.

کلید واژگان :

کشاورزی دانش آموزان روستایی ادامه تحصیل اشتغال روستایی



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک