چکیده :

این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین عوامل جمعیت‌شناختی میزان خلاقیت و نوآوری کارکنان با تعهد اساتید و کارکنان نسبت به سازمان (مورد مطالعه: مراکز آموزش علمی و کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی) در سال 98-99 به انجام رسید. نوع پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی است که با استفاده از مطالعات میدانی به بررسی وضعیت موجود پرداخته است. جامعه آماری مورد نظر کلیه کارمندان و اساتید مراکز آموزش علمی و کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی شامل140 نفر بوده، که از این تعداد بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) تعداد 103 نفر به‌عنوان جامعه نمونه انتخاب شده‌اند. به‌منظور دست‌یابی به روایی پرسش‌نامه، در تهیه پرسش‌نامه و تعیین سؤال‌ها در ابتدا با استفاده از منابع علمی شامل: منبع آلن و مایر پرسش‌نامه تعهد سازمانی و منبع جیمز و همکاران پرسش‌نامه نوآوری سازمانی و منبع ocq پرسش‌نامه عوامل جمعیت‌شناختی و تعهدسازمانی و منبع مارتین پاچمن پرسش‌نامه ابتکار و نوآوری شغلی و منبع رندسیپ پرسش‌نامه خلاقیت، پرسش‌نامه‌ها تهیه شده و با بهره‌گیری از جلسات گفت‌وگوی آزاد با اساتید راهنما و مشاور و افراد خبره و مطلع در امر مسائل مربوط به پژوهش استفاده شد. در تجزیه‌و‌تحلیل یافته‌های پژوهش از روش رگرسیون خطی و آزمون پیرسون برای بررسی فرضیه‌های پژوهش استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه‌و‌تحلیل یافته‌ها نشان می‌دهد که رابطه خطی مثبت بین تعهد سازمانی با خلاقیعت و نوآوری وجود داشته است. بین متغیرهای تعهد هنجاری با خلاقیت و نوآوری اساتید و کارکنان هم‌بستگی مثبت و قوی وجود دارد. بین متغیرهای تعهد مستمر با خلاقیت و نوآوری اساتید و کارکنان هم‌بستگی مثبت و قوی وجود دارد. بین متغیرهای تعهد عاطفی با خلاقیت و نوآوری اساتید و کارکنان هم‌بستگی مثبت و قوی وجود دارد.

کلید واژگان :

نوآوری خلاقیت تعهد سازمانی عوامل جمعیت‌شناختی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک