چکیده :

مقدمه: یکی از عرصه‌های مهم برای انجام خدمت سربازی، انجام‌ وظیفه در لباس راهور و امور مربوط به نظم و امنیت ترافیکی می‌باشد که می‌تواند تجارب و همچنین چالش‌های مهمی را در ابعاد اجتماعی و فردی به بار آورد. این پژوهش به دنبال آن است که نقش خدمت سربازی را در عملکرد راهور و دستیابی به اهداف آن مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های توسعه‌ای-کاربردی مبتنی بر روش پیمایشی است. جامعة آماری شامل تمامی کارکنان پایور و کارکنان وظیفه راهور (کمتر از 330 نفر) می‌باشد که بیش از 10 درصد آنها به عنوان حجم نمونه برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر کارشناسان واجد شرایط و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش و تأیید قرار گرفته است و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های کمی از قبیل انواع آزمون‌های t در نرم‌افزار SPSS انجام گرفته است. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن است که سربازان از انجام خدمت در راهور رضایت لازم را ندارند و برای انجام وظایف، دوره‌های آموزش لازم و کافی نمی‌بینند؛ ولی با این وجود استفاده از کارکنان وظیفه در برخی از وظایف و مسئولیت‌های راهور مناسب و مفید تشخیص داده شده است. همچنین خدمت سربازی در راهور در افزایش دانش ترافیکی و آشنایی افراد با قوانین و مقررات راهنمایی و ترافیکی و تغییر نگرش آنها راجع به ماهیت و عملکرد راهور تأثیر مثبتی داشته است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در حال حاضر با در نظر گرفتن کمبود نیروی سازمانی راهور، به‌کارگیری سرباز در راهور درمجموع آثار و فواید مثبتی برای راهور دارد و در بسیاری موارد عملکرد سربازان از کارکنان پایور کمتر نیست. با این وجود عوامل و دلایل متعددی از جمله عدم رضایت خدمتی و محدودیت‌های ذاتی و همچنین تحمیلی به سربازان در کنار عدم پیش‌بینی برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های لازم برای بهبود کارایی سربازان در راهور، چالش‌هایی را در این زمینه به‌وجود آورده که باید در کوتاه‌مدت برای رفع آنها اهتمام ورزید و البته در بلندمدت زمینه را برای حذف و یا کاهش تدریجی نیروی وظیفه در راهور و جایگزینی نیروی پلیس حرفه‌ای و آموزش‌دیده مهیا کرد.

کلید واژگان :

نظام ترافیک، قوانین و مقررات راهنمایی، پلیس راهور، خدمت سربازی، سرباز وظیفه.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک