چکیده :

پژوهش حاضر با هدف مروری بر تاثیرات شبکه های اجتماعی در تولید، انتشار و باورپذیری شایعه در سطح جامعه انجام گرفت. امروزه اینترنت بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بشر شده است. اگرچه از طریق اینترنت میتوان اطلاعات مفیدی بدست آورد، اما در دنیایی که جدا کردن حقیقت از باطل دشوار است، شایعه به آسانی گسترش مییابد. شایعات بیشتر در شبکه های اجتماعی مورد مطالعه قرار میگیرند؛ این امر به این دلیل است که اغلب شبکه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین کاربران استفاده میشود و این اطلاعات میتواند نادرست یا نامعتبر باشد. بر این اساس تشخیص زود هنگام شایعه لازم و ضروری است. با توجه به عدم اطمینان به اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی، در سالهای اخیر متخصصین تصمیم به استفاده از تکنیکهای هوشمند جهت تشخیص شایعات در این شبکه ها نموده اند. سیستمهای هوشمند احتمال وقوع خطاها و هزینه ها را کاهش میدهند. به کارگیری دانش داده کاوی (متن کاوی) و الگوریتمهای یادگیری ماشین در حوزه تشخیص شایعه از جمله شیوه های هوشمندی است که میتواند با تحلیل ویژگیهای موثر، شایعات را زودتر و دقیقتر تشخیص دهد. یکی دیگر از روشهای هوشمند استفاده از الگوریتمهای فراابتکاری برگرفته از طبیعت میباشد؛ این الگوریتمها میتوانند در بهبود نتایج و پیش بینی دقیقتر موثر باشند. در مقایسه با الگوریتمهای سنتی داده کاوی و روشهای دقیق، الگوریتمهای فراابتکاری یک راه حل تقریبی را سریعتر پیدا میکنند و در مقایسه با الگوریتمهای قطعی معمولا نتایج بهتری را ارائه میدهند. شايعه با توجه به ماهيت و قدرت تاثيرگذاري آن ميتواند اضطراب اجتماعي را افزايش و بهره وري و توليد را کاهش دهد و حتي اعتبار اجتماعي کارکنان، مديران، موسسات و سازمانها را خدشه دار کند. در اين زمينه انتظار ميرود افرادي که به اصول اخلاقي پايبندترند، در درک، تجزيه و تحليل و مديريت شايعه، رفتاري متمايز داشته باشند.

کلید واژگان :

شبکه های اجتماعی، تولید، انتشار، باورپذیری، شایعه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک