مقدمه: روابط بینفردی بسیار ارزشمندند، به همین دلیل در برابر بسیاری از موانع یا مشکلات آسیبپذیر جلوه می کنند. تداوم روابط بین فردی سالم و پویا نیازمند یادگیری مهارتهای بین فردی است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش مهارتهای ارتباط موثر بر اضطراب و هراس اجتماعی دانشجویان بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجوان دختر دانشگاه آزاد اسلامی همدان در سال 1393 بودند. از این میان تعداد 16 دانشجو که در پرسشنامهی هراس و اضطراب اجتماعی ترنر نمره یک انحراف بالاتر از میانگین را کسب نموده انتخاب گردیده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آموزش مهارتهای ارتباط بین فردی در 8 جلسه 90 دقیقه ای در مورد گروه آزمایش انجام شد و به گروه کنترل، آموزشی داده نشد. نمرات پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماهه بعد از دوره آموزش در مورد هر دو گروه، با روش تحلیل واریانس چند متغیری و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از انجام مداخله در مرحله پس آزمون تفاوت معنیداری وجود دارد (0/001=P). همچنین نتایج نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیگیری نسبت به پیش آزمون تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: به نظر می رسد آموزش مهارتهای ارتباطی از طریق تاثیرگذاری بر مولفه ارتباط بین فردی، نشانه های هراس اجتماعی را کاهش میدهد.
کلید واژگان :مهارتهای ارتباط موثر، اضطراب، هراس اجتماعی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک