علماء و دانشمندان، كارآفريني را نيروي محرك اصلي رشد و توسعه اقتصادي كشورها معرفي كرده، و آن را فرآيند نوآوري و بهرهگيري از فرصتها با تلاش و پشتكار بسيار دانستهاند. کارآفرینی را می توان فرآيند کشف، ارزیابی و استفاده از فرصتها بمنظور توليد كالاها و خدمات قابل ارائه در آینده دانست. در حقیقت، کارآفرینی به معنی مطالعه فرصتهاست. در مجموع اينكه بهترين تعريفي كه ميتوان از كارآفريني ارائه كرد اين است كه كارآفريني عبارتست از: شناسايي، خلق و استفاده از فرصتها از طريق تبديل ايدههاي نو و جديد به واقعيتهاي سودآور و تجاري در قالب كالاها و خدمات مورد نياز جامعه. دیدگاه فرصتها در کارآفرینی مدتی است که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در این دیدگاه تلاش بر این است تا حوزه مطالعاتی جدیدی در کارآفرینی تعریف شده، و بجای توجه به افرادی که سعی میکنند تا کارآفرین شوند به فرصتها و نقش آنها در انجام فعالیتهای کارآفرینانه توجه شود. مطالعات نشان دادهاند که بجای تمرکز بر افراد و ویژگیهای آنها، باید بر تفاوتهای بین افراد در جمعآوری و داشتن اطلاعات مرتبط با فرصتهای کارآفرینی توجه کرد زيرا فرصتها زمینه اصلی و لازمه بروز کارآفرینی هستند. در مقاله حاضر، با هدف معرفي ديدگاه فرصتها و نقش و اهميت آن در كارآفريني، مروري استنادي اما مختصر بر ادبيات موضوعي مربوط به فرصتها در كارآفريني و موضوعات مرتبط با آن شده، آنگاه به ارائه الگويي بمنظور شناسايي، خلق و استفاده از فرصتها در كارآفريني اقدام شده است. در پايان مقاله، موارد مذكور جمعبندي شده، بحثونتيجهگيري، كاربردهاي مديريتي، و پيشنهادات مرتبط با آن جهت پيگيري تحقيقات مشابه در آينده ارائه شده است.
کلید واژگان :الگو- فرصتها- كارآفريني.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک