چکیده :

در این مقاله فرایند فورج یک نوع پره کمپرسور موتور توربینی گازی طراحی و به روش المان محدود شبیه سازی شده است. ابتدا روند کلی ساخت و شکلدهی پره موردنظر شرح داده شده است سپس قطعه پیشفرم و خط جدایش قالبها طراحی شده است. در مرحله بعد فرایند با روش المان محدود سه بعدی تحلیل شده است و با استفاده از این روش ابعاد مناسب قطعه پشفرم بدست آمده است و اثر زاویه خط جدایش بر نیروی جانبی فورج بررسی شده است. در نهایت با استفاده از شبیه سازی فرایند فورج پره، جریان مواد، پرشدن حفره قالب ، توزیع کرنش، توزیع دمای قطعه، نیروی فورج و نیروی جانبی اعمال شده به قالبها توسط فرایند بررسی شده است. نتایج نشان می دهد با خط جدایش و پیشفرم طراحی شده بطور مناسبی حفره قالبها پر می شود و قطعه حاصل از فورج از لحاظ ابعادی قابل قبول است.

کلید واژگان :

پره کمپرسور، فورج داغ، پیشفرم، خط جدایش، المان محدود



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک