چکیده :

سازمان‌هاي امروزي در محيطي بسيار رقابتي به فعاليت مشغول هستند. مديران نيز براي ارتقاي بهره وري سازماني سازوكارهاي متعددي را در پيش مي‌گيرند. يكي از مهم‌ترين عوامل در اين چرخه، منابع انساني متعهد و باانگيزه است. در عدالت سازماني مطرح مي‌شود كه بايد با چه شيوه‌هايي با كاركنان رفتار شود تا احساس كنند به صورت عادلانه با آن‌ها رفتار شده است. از آن جا كه احتمال بر آن است كه اگر كاركنان احساس عدالت كنند از خود رفتارهاي فرانقش بروز خواهند داد در اين مطالعه سعي بر آن است تا به مطالعه اين دو متغير پرداخته شود. در اين مطالعه ازروش ميداني و ابزار پرسش‌نامه براي جمع‌آوري اطلاعات استفاده شود. جامعه‌ي آماري اين پژوهش مشتمل بر تمامي كاركنان رسمي بانك صادرات استان گيلان است كه تعداد آن‌ها برابر 874 نفر است (لازم به ذكر است كه تعداد كل كاركنان بانك صادرات استان گيلان 1076 نفر است اما 874 نفر كارمند رسمي بانك هستند). نمونه‌ي آماري اين پژوهش مطابق جدول مورگان 269 نفر به دست آمد. بدان معنا كه 269 نفر از كاركنان بانك صادرات استان گيلان مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت پردازش اطلاعات نیز از نرم افزاز SPSS با استفاده از روش همبستگی استفاده شده است. نتايج بيان‌گر آن است كه برداشت كاركنان از عدالت سازماني بر رفتارهاي شهروندي آنان در سازمان و انجام رفتارهاي فرانقش تاثيرگذار است و مي‌توان گفت كه رفتارهاي شهروندي كاركنان از ميزان برداشت آنان از عدالت سازماني تاثير مي‌پذيرد.

کلید واژگان :

رفتار شهروندی سازمانی، رفتار فرانقش، عدالت سازماني، بانك صادرات



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک