چکیده :

در دنیای امروز ، مولفه های حاصل از شتاب فرآیند جهانی شدن و توسعه روزافزون فناوری های ارتباطی – اطلاعاتی نوین ضمن باز تعریف ساختارهای اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و جغرافیایی با رویکرد جهانشمولی ، در عرصه بین المللی نیز به بازتعریف منابع قدرت کشورها بر مبنای قدرت نرم انجامیده اند. ظهور اصطلاحات و مفاهيمي همچون: عمليات رواني،جنگ روانی،جنگ سرد،جنگ اطلاعاتی ، نبرد رسانه ای و تبلیغاتی ، جنگ سفید و جنگ نرم در دهه های اخیر که اغلب با هدف بکارگیری هدفمند ابزار رسانه ای در جهت تاثیر گذاری روانی و شکل دهی رفتارها ، ارزشها ، باورها ، نگرشها و فرهنگ و هویت گروه هدف(مخاطبان) از جانب قدرت های سلطه طلب صورت می گیرد ، گواهی براین مدعاست .از آنجا که نظام آموزش و پرورش هرجامعه به عنوان نهاد تربیتی دارای کارکردهای آشکار و نهانی درجامعه پذیری،فرهنگ پذیری وتربیت سیاسی فراگیران بوده و در تقویت هویت ملی و دینی فراگیران نقش بنیادی دارد لذا مسئله اصلی در این مقاله بررسی ظرفیت های نهادآموزش و پرورش در مواجهه با چالشهای جنگ نرم است که در قالب دو پرسش اساسی بدان خواهیم پرداخت. 1- چالشهای ناشي از پیامدهای تبلیغی- روانی عرصه جنگ نرم چیست؟ 2- ظرفیتها و راهکارهای نظام آموزش و پرورش در مقابله با جنگ نرم وتبدیل چالشها به فرصتها چیست؟مقاله حاضر که به روش تحلیل توصیفی - نظری منابع کتابخانه ای نگارش یافته ، پس از مروری بر ادبیات نظری موضوع در پاسخ به سوال اول، به ذکر چالشهای جنگ نرم در حوزه هاي فرهنگي جامعه برای دانش آموزان و جوانان از جمله:مدگرایی،مصرف گرایی،غرب گرایی دين گريزي،خرافه پرستي و شيطان پرستي،تزلزل ارزشی ، ساختارشکنی ،شکاف نسلی و... پرداخته و سپس در پاسخ به سوال دوم ، ظرفیت های نظام آموزشی در مقابله با جنگ نرم در قالب ظرفيت هاي كاركردي،ظرفيت هاي سيستمي و ساختاري،ظرفيت هاي آموزشي و ظرفيت حيطه هاي اقدام صورت بندي شده و در پایان راهکارهایی پیشنهاد گردیده است.

کلید واژگان :

قدرت نرم، جنگ نرم ،جهاني شدن، چالشها و مشکلات ، آموزش و پرورش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک