از روشهای برقراری ارتباط بین دنیای بیرون و درون کودک، قصّه و داستان است. یک اثر، از مجموعهی عوامل و عواطفی تشکیل میشود که حسهای مختلفی در درون خواننده برمیانگیزاند و عاملی برای تاثیرپذیری مخاطب میشود بهطوری که کودک، شخصیت داستان را الگویی برای خود قرار دهد. شناخت احساسها و بکارگیری آن توسط کودک و نوجوان در دورهی ابتدایی نشانهی" رشد هیجانی و اجتماعی" آنهاست. پژوهشگر با روش کتابخانهای به این پژوهش پرداخت؛ با این هدف که عوامل تاثیرگزار در روحيه خودباوري و اعتماد به نفس کودک و نوجوان در دورهی ابتدایی را بیان نماید؛ به این نتیجه رسید که داستان کودک و نوجوان به عنوان یک نوع رویکرد ادبی بیانگر بسیاری از واقعیات، پیامها و معانی فرهنگی و اجتماعی است. کودکان و نوجوانان در این داستانها با حمایت عاطفی و تامین الگوهای نقش تشکیل هویت به کاوش ارزشها میپردازند و با پخته شدن روح و بدست آوردن قدرت تشخیص مسایل، به بلوغ روانی میرسند. عوامل تاثیرگزار در خودباوري و اعتماد به نفس عبارت است از: اهمیت سرمشقگیری، تشویق به حفظ ارزشها، استفاده از الگوی اخلاقی و حماسی، فرزندپروری مقتدرانه، متعهد شدن، تشکیل هویت، بلوغ فکری، سختکوشی در برابر احساس حقارت، خودپندارهی مثبت ولی واقعبینانه، احساس غرور در مورد موفقیتها، همکاری با همسالان، پرورش اعتماد و دلسوزی، وفاداری عاطفی، احترام و خودشکوفایی و تقدیس ارزشها.
کلید واژگان :خودباوری، اعتماد به نفس، دورهی ابتدایی، داستان
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148295440833167
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : همایش ملی آموزش ابتدایی و تجلیل از دکتر غلامحسین شکوهی
- برگزار کنندگان : دانشگاه بیرجند خراسان جنوبی و وزارت آموزش و پرورش
- تاریخ ثبت : 1395/10/08 23:16:48
- ثبت کننده : معصومه ابراهیمی هژیر
- تعداد بازدید : 241
- تعداد فروش : 0