چکیده :

هدف پژوهش حاضر رابطه رفتارهاي پرخطر با راهبردهاي سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماري این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر ایلخچی 1395 مشغول به تحصیل بودند که از این جامعه تعداد 100 نفر و به روش نمونهگیري - بودند که در سال تحصیلی 96 خوشهاي انتخاب شدند. براي جمعآوري دادهها از پرسشنامههاي راهبردهاي تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران و رفتارهاي پرخطر زاده محمدي واحمدآبادي استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماري ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین رفتارهاي پرخطر با راهبردهاي سازگارانه تنظیم شناختی هیجان رابطه منفی و معنادار و بین رفتارهاي پرخطر با راهبردهاي ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که رفتارهاي پرخطر قادرند تغییرات راهبردهاي سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان را در دانشآموزان پیشبینی کنند. بنابراین توجه به راهبردهاي تنظیم هیجانی در دانشآموزان میتواند نقش مهمی در کاهش رفتارهاي پرخطر داشته باشد.

کلید واژگان :

راهبردهاي تنظیم هیجان، رفتارهاي پرخطر، دانشآموزان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک